יום חמישי, 17 בנובמבר 2011

חיי שרה: זוגות זוגות

המקרא כולל סיפורים מסוגים רבים. חלקם סיפורי גבורה במלחמה, כמו מרבית ספר שופטים וחלקים מספר שמואל; חלקם אירועים היסטוריים פוליטיים, ובהם סיפורי יציאת מצרים וסיפורי מלכים רבים; ורבים מהם הם סיפורים שבמרכזם מערכות יחסים בין אישיים. כאלה הם סיפורי יוסף ואחיו (שכמובן מתפתחים לכדי סיפור היסטורי), דוד ושאול ורבים אחרים. כמה וכמה מסיפורי מערכות יחסים כאלה, במרכזם חיי זוג – גבר ואשה.
חלק גדול מספר בראשית בנוי סביב סוג כזה של סיפורים. סיפור ראשיתו של הספר הלא הוא סיפור זוגי – אדם וחוה. הדמויות הראשיות בספר, מאברהם ואילך, פועלות במסגרת משפחות. ספר בראשית כולו, למעשה, הוא ספר המשפחות. דומה שהתורה מציבה כאן מודל ברור, האומר כי האומה, שהיא נושא שאר התנ"ך, נבנית מתוך משפחה. אין האומה אוסף של יחידים, אלא אוסף של משפחות.
למרות שעיקר הכובד יעבור אחר כך לסיפורי גבורה ופוליטיקה, שב המקרא ומציב מפעם לפעם משפחה במוקד ראייתו, ודומה כי סיפורים אלה באים בכל פעם שנדרשת התחלה חדשה. ספר שופטים מסתיים בסיפורים משפחתיים, (שאיננו שייך לשם כנראה מבחינה כרונולוגית!) של משפחה מעוותת, של מערכת יחסים חולנית, של ניכור צבוע בין איש לפילגשו, המוביל בסופו של דבר למלחמת אחים. וניגודו בספר שמואל, המסיים את תקופת השופטים האנארכית ומתחיל את תקופת המלוכה: את משטר המלוכה בישראל מתחיל סיפורה של משפחת אלקנה ותיאור מערכות היחסים שבתוכה. גם מגילת רות, המציגה בסופה את שורשי בית דוד, אינה אלא סיפור על מערכת יחסים בהתהוותה, העוברת ממשפחה שנהרסה ועברה מן העולם – המסמלת אולי את תקופת השופטים - אל זוג חדש, הבונה שוב את חייו על החסד והתקווה, ומוביל בהמשך לתחילתה של המלכות.

סיפורי האבות, כאמור, הם סיפורים המתרחשים בתוך משפחה. לכל האמהות תפקיד מרכזי בסיפור, והן מציגות טיפוסים שונים מאד מבחינה אישית: שרה הדומיננטית והדעתנית, רבקה המושכת בחוטים מאחורי הקלעים, ושתי האחיות המתעמתות על בניין ביתן, האחת יוזמת ופעילה והשניה פסיבית אך יציבה. לאישיותן השפעה מכרעת על הסיפור והן מקדמות את עלילתו בכל מקום שהן מופיעות.
אולם דומה כי לדמות אחת יש מקום מרכזי יותר מאשר לאמהות האחרות, והיא שרה. היא מעורבת ביותר סיפורים, ובחלקן היא נותנת הוראות וכופה מהלכים, מה שאי אפשר לומר על אף אחת אחרת מהאמהות. אף מותה זוכה להתייחסות מפורטת יותר, והשפעתו על אברהם – הסופד, הבוכה והקובר - זוכה להבלטה יותר מאשר מות האמהות האחרות אצל שאר האבות. היא זוכה למעמד כמעט שווה בסיפורי אברהם, בעוד שהאמהות האחרות מותירות על הבמה את המקום המרכזי לאב או לבניו.
חיי אברהם ושרה רצופי משברים ולעתים אף עימותים. מערכת היחסים ביניהם מתוארת מכל זוית אפשרית במעלות ומורדות חייהם. אבל שלא כמערכות היחסים אצל יצחק ורבקה, או אף בין יעקב לנשותיו, זו היא מערכת גלויה לחלוטין. אין תכניות המוסתרות מעיני האב כפי שתעשה רבקה; אין אברהם מוצב בפני עובדות מוגמרות כפי שתעשינה רחל ולאה בפרשת הדודאים; אין תביעות חסרות הגיון המובילות למריבה כפי שתתבע רחל בנים מיעקב (בראשית ל' א'), אלא מעשיוּת ברורה; וטענות שיהיו לה כלפי אברהם יובעו בקול רם ואולי אף כעס, אבל גלוי – "חמסי עליך" (ט"ז ה'), לעומת רגשנותה המניפולטיבית של רחל – "הבה לי בנים ואם אין מתה אנוכי" (ל' א', ופירוש הרמב"ן שם).

זהו גם המאפיין המרכזי של דמותו של אברהם עצמו מבין האבות – כל מעשיו גלויים, והוא כמעט לעולם אינו מנסה להסתיר את כוונותיו, בניגוד בולט לנכדו יעקב, שכמעט כל מעשיו יש בהם מימד של הסתרת כוונות, ולעתים אף המעשה עצמו נעשה בהסתר. בתגובה לכך גם ה' אומר "המכסה אני מאברהם אשר אני עושה?" (י"ח י"ז), שלא כמו אצל יעקב, שכל קורותיו חסרות פשר, עד לאחר עשרות שנים, כשנודע לו כי יוסף חי – וגם אז הוא אינו מאמין.
התיאום בין אברהם לשרה מתבטא אף בדברים שהם אינם מתכוונים אליהם במודע. שניהם מגיבים בצורה דומה על בשורת הולדת יצחק: בצחוק (י"ז י"ז; י"ח י"ב). אמנם שרה מסתירה את צחוקה, אולם לא מאברהם – שהרי היא באוהל – אלא מאלוהים.

אפשר שזוהי הסיבה שחז"ל ראו את סיבת מותה של שרה בשבירת המערכת הזו. על פי המדרש, שרה לא היתה שותפה לסוד העקדה, ואי שותפות זו הובילה לאי ידיעה, לטעות, ליאוש ולמוות:

אמר אברהם: מה אעשה? אם אגלה לשרה - נשים דעתן קלה עליהן ... ואם לא אגלה לה ואגנבנו ממנה - בעת שלא תראה אותו תהרוג את עצמה...
(לאחר העקדה) א"ל יצחק לשרה: "נטלני אבא והעלני הרים והורידני גבעות, והעלני לראש הר אחד ובנה מזבח וסדר את המערכה והעריך את העצים, ועקדני על גבי המזבח ונטל הסכין בידו לשחטני. אילולי שאמר לו הקב"ה 'אל תשלח ידך את הנער' - כבר הייתי שחוט!" אמרה לו: "ווי לך, ברא דעלובתא, אילולי..." לא הספיקה לומר הדבר עד שיצאה נשמתה (תנחומא וירא; לסיפור זה גירסאות רבות נוספות. ועי' בראשית רבה נ"ח ה'; כדאי לזכור, שעל פי רש"י, שרה מתה לבדה, בקרית ארבע, ואברהם לא היה לידה בשעת מותה).

האבות הבאים, ובכלל המשפחות הבאות, יציבו דגמי זוגיות נוספים ושונים, על יתרונותיהם וחסרונותיהם. המקרא איננו ממליץ על דרך זו או אחרת. הוא מתאר אותם, ולפחות במקרה של אברהם ושרה אולי גם מצהיר: בסופו של דבר, הכל עניין של תקשורת.

4 תגובות:

ALIZA ACHAZYAH אמר/ה...

אני נשוי שבע שנים בלי ילד, אז בעלי מתחיל להתנהג בצורה מוזרה, חוזר הביתה לאחרונה וכבר לא מבלה איתי, והוא התגרש ממני. אז נעשיתי מאוד עצובה ואבדה בחיים כי הרופא אמר לי שאין דרך להיכנס להריון, זה באמת יאמל את חיי. עד שנתקלתי בחבר שסיפר לי על DR ALABA מהאינטרנט, איך הוא עזר לנשים רבות עם בעיות דומות שעובר עלי, אז יצרתי איתו קשר בכתובת: dralaba3000@gmail.com והסברתי לו. הוא אמר לי את כל מה שאני צריך לתת לפני שהוא יכול לוותר על הכישוף להחזיר את בעלי, מה שעשיתי, והוא שלח תפילה עוצמתית שהייתי צריכה לומר באמצע הלילה בזמן שהוא מטיל את כישוף האהבה. זה היה נס 48 שעות אחר כך בעלי היחיד חזר אלי והתנצל על כל מה שעשה ואמר לי שהוא מוכן לגמרי לתמוך בי בכל דבר שארצה. התקשרתי במהירות ל- ALABA וסיפרתי לו מה קורה באותו הרגע, והוא גם הכין ושלח לי תרופה שאומרת שהיא תרפא כל מחלה או זיהום לא רצויות שמונעות ממני להרות ואז הורה לי על כך. איך להשתמש בזה לפני שפוגשים את בעלי. זה אחרי השימוש בעשב ובשורש הילידים הזה, כעבור כמה שבועות התחלתי להרגיש סימני הריון בכל מקום, אני ממש בהריון, רק ילדתי ​​ילד ב -1 לחודש זה. אני מבטיח להודיע ​​לכל העולם על ד"ר אלבא כדי לשמר את מערכת היחסים שלי כמו גם לתת לי ילדים. אני יכול לקרוא בגאווה שלי היום. לכל אישה שמוצאת זאת בלתי אפשרית, הנה ההזדמנות שלך לחייך ולהביא אושר למשפחתך, אנא צרו קשר עם ד"ר אלבא דוא"ל: dralaba3000@gmail.com או צרו קשר עם מספר הוואטסאפ שלו: +2349071995123, הוא אלוהים שנשלח להחזיר מאהבים אבודים ולהביא לך אושר.

Hanna Mats אמר/ה...

אני מצטער להעלות את זה לאינטרנט אבל אין לי ברירה. האם מעולם לא האמנתי בכישופי אהבה או לחשים עד שפגשתי את הקוסם הזה כשביקרתי את חברי בישראל לפסגה עסקית השנה. אני פוגש אדם בשם ד"ר אלאבה היה ממש חזק, והוא יכול היה לעזור עם לחשים שיחזירו את האבודים, האוהבים וכסף הקסם, קסם או קסם לעבודה טובה או אושר. אני שמח עכשיו. אני מעידה כי הגבר שרציתי להתחתן איתו עזב אותי 5 שבועות לפני החתונה והחיים שלי התהפכו בגלל שהקשר שלנו נמשך 3 שנים. מאוד אהבתי אותו, אבל אמא שלו הייתה נגדנו ולא הייתה לו עבודה בשכר טוב. כשפגשתי את הקוסם הזה, סיפרתי לו מה קרה והסברתי לו את המצב. בהתחלה התלבטתי וחשדנית, אבל פשוט ניסיתי. ובעוד יומיים, כשחזרתי לגרמניה, התקשר אליי חבר (היום בעל) ובא אליי והתנצלתי שהכל סודר עם אמו ומשפחתו וקיבלתי ראיון עבודה חדש להתחתן. לא האמנתי כי ד"ר אלאבה רק שאל את השם שלי ואת השם של החבר שלי וכל מה שרציתי. ובכן, עכשיו אנחנו נשואים באושר ומצפים לתינוק הקטן שלנו וגם לבעלי יש עבודה חדשה והחיים שלנו השתפרו בהרבה. המייל שלו הוא: עכשיו אנחנו נשואים באושר ומצפים לתינוק הקטן שלנו וגם לבעלי יש עבודה חדשה והחיים שלנו נעשו הרבה יותר טובים. המייל שלו הוא: עכשיו אנחנו נשואים באושר ומצפים לתינוק הקטן שלנו וגם לבעלי יש עבודה חדשה והחיים שלנו נעשו הרבה יותר טובים. האימייל שלו הוא: dralaba3000@gmail.com אתה יכול גם ליצור איתו קשר דרך WhatsApp / viber עם המספר הזה +1(425) 477-2744

isabel kedem אמר/ה...

שלום חבר, שמי איזבל קדם, ואני רופאה ואני בת 48. אנא קרא את עדות חיי האמיתית שלי, יש לי כוונה חיובית שהמידע הזה יעזור למישהו שקורא את המאמר הזה, תוך יומיים לשקם נישואים מקולקלים ולשקם את יחסי האהבה האבודים. אחרי שנים של מערכת יחסים עם איתן, הוא נפרד ממני, עשיתי כל מה שיכולתי כדי להחזיר אותו לאהוב אותי, אבל כל מה שעשיתי היה לשווא, כל כך רציתי אותו בגלל האהבה שיש לי אליו, שאלתי אותו עם הבטחתי הבטחות לכל מה שהיה לי, אבל הוא סירב. הסברתי את הבעיה לעמית שלי בעבודה והיא הציעה לי לפנות לאשף אהבה שיוכל לעזור לי להחזיר לו את האהבה, אבל אני מסוג האנשים שמעולם לא חשבו שחלק מכשפי אהבה קיים או עובד, לא הייתה לי ברירה אלא לנסות את זה, שלחתי מייל לערוץ הקסם והוא אמר לי שאין בעיה שהכל יהיה בסדר לפני שלושה ימים, שלפני האקס שלי חזר לשלושה ימים והאהבה שלי חזר לשלושה ימים. בסביבות השעה 3:00 לפנות בוקר. המאהב לשעבר התקשר אליי בפלאפון, כל כך הופתעתי שעניתי לשיחת הטלפון וכל מה שהוא אמר זה שהוא כל כך מצטער על כל מה שקרה שהוא רצה שאחזור אליו על כך שהוא אוהב אותי כל כך. כל כך שמחתי ולכן התחלנו לחיות באושר ביחד. בדרך זו אתה יכול ליצור איתו קשר אם אתה צריך עזרה כלשהי אתה יכול ליצור איתו קשר עם כתובת הדוא"ל הזו:drapata4@gmail.com או ליצור איתו קשר ב-whatsapp / viber עם המספר הזה: (+22958359273)..

isabel kedem אמר/ה...

שמי, נעמי סמואל לאחר 12 שנות נישואים, בעלי ואני רבנו בצורה כזו או אחרת עד שהוא עזב אותי לבסוף ועבר לקליפורניה כדי להיות עם אישה אחרת. הרגשתי שהחיים שלי נגמרו והילדים שלי חשבו שהם לעולם לא יראו את אביהם שוב. ניסיתי להיות חזקה רק כלפי הילדים, אבל לא הצלחתי לשלוט בכאב שייסר את ליבי, הלב שלי התמלא בצער ובכאבים כי באמת הייתי מאוהבת בבעלי. אני חושב עליו כל יום ולילה ותמיד הלוואי שהוא יחזור אליי, הייתי ממש נסער והייתי זקוק לעזרה, אז ביקשתי עזרה באינטרנט ונתקלתי באתר שמציע שד"ר אפטה יוכל לעזור לשעבר שלו לחזור. אז הרגשתי שאני צריך לנסות את זה. פניתי אליו והוא אמר לי מה לעשות. עשיתי את זה ואז הוא עשה לי כישוף אהבה. 48 שעות לאחר מכן בעלי באמת התקשר אלי ואמר לי שהוא מאוד מתגעגע גם לילדים, כל כך מדהים!! אז, אז הוא חזר באותו יום, עם הרבה אהבה ושמחה, והתנצל על טעותו ועל הכאב שהוא גרם לי ולילדים. הנישואים שלנו היו חזקים יותר מבעבר, הכל הודות לד"ר APATA. הוא כל כך חזק והחלטתי לשתף את הסיפור שלי באינטרנט שד"ר אפטה היה אשף אמיתי ורב עוצמה. אני תמיד אתפלל שהיא תחיה הרבה זמן לעזור לילדיה בשעת צרה, אם את כאן וצריכה בחזרה אקסית או שבעלך עבר לאישה אחרת, תפסיקי לבכות, צור קשר עם גלגל האיות העוצמתי הזה מיד. הנה כתובת האימייל שלו ליצירת קשר בכתובת: {drapata4@gmail.com} או WhatsApp / viber אותו דרך איש הקשר שלו למטה (+447307347648) תודה לך ד"ר apata.